Mijn website is verhuisd!
(hier blog ik nog wel zo nu en dan over fietsen, wandelen, etc.)
-----
I moved my website!


Belang van een fietshelm bij wielrennen

In dit vorige blogbericht vertelde ik dat ik mee zou gaan fietsen in de Elfmerentocht en de Elfstedentocht. Een fietsongeluk en een daarop volgende ambulancerit naar het ziekenhuis haalden echter een flinke streep door de rekening. In ditzelfde bericht laat ik je zien hoe balangrijk een fietshelm is!

Nu bijna vier weken geleden kwam ik samen met twee anderen hard ten val tijdens de Hanzetocht die we met een groep van Rijwieltoerclub Rally aan het fietsen waren. Hier vind je het bericht dat daarover in de pers verscheen.

Klik hier voor mijn nieuwe site: www.gertjanhermus.nl








Op de foto's hierboven zie je hoe mijn valhelm er nu uit ziet. Er loopt een scheur van voor naar achter. Het valt me nu nog meer dan voorheen op, dat veel wielrenners nog steeds zonder helm fietsen. In het ziekenhuis vertelden ze me dat als ik de helm niet op had gehad, ik minstens een schedelfractuur had opgelopen, maar dat het waarschijnlijk nog veel erger was afgelopen. Ik kom er, hoewel mij hoofd eruit zag als een foto in CSI-Miami, nu nog relatief ‘goed’ van af met een schedelbasisfractuur en een hersenschudding. Je snapt dat ik bij de aanschaf van een volgende helm geen stuiver wil besparen!

Ik had verder flink wat schaaf- en snijwonden, een gekneusd jukbeen en oogkas en gebroken en/of gekneusde ribben. Als je op internet gaat zoeken naar behandelingsmethoden voor gekneusde en gebroken ribben, dan zul je erachter komen dat over het algemeen wordt gezegd dat er niet veel aan te doen is. Dat je geduld moet hebben en dat de klachten dan vanzelf wel overgaan.
Echter, van de fysiotherapeuten Jakob van der Laan en Simon Trommel van Fysiotherapie Bilgaard in Leeuwarden, heb ik een soort korset van tape rond mijn ribben aangelegd gekregen. Dit geeft goed steun waardoor je minder pijn hebt. Deze manier van tapen is vrij nieuw. Je ziet het wel ’s in de topsport op televisie. Hier vind je wat meer informatie over Medical Tape Concept. Vanaf deze week gaan we ook oefeningen doen om me motorisch weer wat op gang te krijgen.

Ik hoop dat de restverschijnselen van de hersenschudding die ik nu nog heb gauw verdwijnen. Ik wil weer aan het werk en ik wil weer gaan fietsen. Wat fietsen betreft zal ik sowieso geduld moeten hebben. Mijn fiets staat nog bij de fietsmaker. Het wachten is op de expertise van de verzekeringsmaatschappij en de daaropvolgende reparatie. Mijn shifters/remmen (op de derde foto) zijn kapot, mijn zadel is wat leer kwijt en de achteras loopt niet meer zo lekker als voorheen. Verder zijn in het ziekenhuis op de spoedeisende hulp mijn fietskleren kapot geknipt en mijn helm en zonnebril zijn total loss

Maandag wordt de Elfstedentocht gefietst. Ik denk dat ik wel even ga kijken. Ik zal met gemengde gevoelens de sfeer proeven. En ik zal zwaaien naar mijn fietsmaten!

Also on this blog:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...