Mijn website is verhuisd!
(hier blog ik nog wel zo nu en dan over fietsen, wandelen, etc.)
-----
I moved my website!


Hoe sterk is de eenzame fietser...

Deze week heb ik contact gehad met de klantenservice van Sigma Europe over de vraag hoe het calorieënverbruik op mijn fietscomputer, de Sigma ROX wordt berekend. Ik vroeg me namelijk af of het verschil maakt in de berekening die het apparaat doet, of je in je uppie tegen de wind in fietst, of dat je achteraan in een groep rijdt, lekker in de luwte. Of ‘stiekem’ met een hulpmotortje zoals die op de foto rijdt?

Ik kreeg van een vriendelijk dame van de afdeling after sales te horen dat de precieze berekeningsmethode niet beschikbaar is voor het publiek, maar ze schreef me wel dat er gebruik wordt gemaakt van de afstand, de rittijd en de hartslag. Hoe het zit met de weging van de verschillende parameters mocht ze me niet vertellen, maar het lijkt er op – zo deed ze het althans voorkomen - dat de berekening erg nauwkeurig is.

Je hartslag fluctueert met de inspanning die je doet tijdens een rit. Ik ga de komende tijd ’s een heus empirisch onderzoek wijden aan de vraag wat de belangrijkste waarde is in de berekening. Want stel nou; Ik maak een rit van 25 kilometer bij een gemiddelde snelheid van 25 km/uur (ik fiets dus een uur) en mijn gemiddelde hartslag is 130 per minuut. Verbruik ik dan evenveel calorieën als ik die 25 kilometer doe in bijvoorbeeld 5 kwartier bij een gemiddelde hartslag van 120?

Wordt vervolgd dus….

Also on this blog:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...