Mijn website is verhuisd!
(hier blog ik nog wel zo nu en dan over fietsen, wandelen, etc.)
-----
I moved my website!


De levensduur van een fietsband

Banden van mijn racefiets

Ik heb net de voorband van mijn racefiets vervangen. Niet dat ie helemaal op was, maar er kwamen hier en daar toch wat kleine scheurtjes in. Op internet kom je er niet goed achter wat de gemiddelde levensduur van een buitenband is. Er is veel onduidelijkheid over kennelijk. Zelfs een lokale fietsenmaker wist me met 'zekerheid' te vertellen dat een buitenband 1000 km mee kan. Dat klopt natuurlijk niet. Want als je per week 200 km fietst, dan zou je elke 5 weken nieuwe banden moeten plaatsen!

Ik heb voor de aardigheid 's bijgehouden hoelang mijn banden het uithouden. Ik doe niet veel aan onderhoud wat de banden betreft. Ik pomp ze op tot 8 bar voordat ik weg ga en ik veeg het vuil eraf als ik weer thuis ben. Verder fiets ik alleen op de weg; ze hebben dus niet te lijden van ruig terrein.

Toen ik mijn racefiets kocht, zaten er twee Heng Shin-banden onder. Ik heb ze voor en achter allebei vervangen na 4250 kilometers. De achterband was toen finaal versleten. Ik kreeg onderweg een lekke band en zag dat de binnenband door de buitenband heen kwam. Slecht opgelet dus. Ik had te weinig gecontroleerd.
Daarna heb ik er een setje Vredestein Ricordo opgezet. De achterband heb ik na 3750 en de voorband na 4650 kilometers vervangen.

Continental 4000s

Ik heb er nu twee Continental 4000s onder zitten. De achterband heeft nu 1000 kilometer achter de compound en er is nog niet veel slijtage te zien. Ik kan me ook niet herinneren dat ik er al een lekke band mee heb gehad. Wordt vervolgd.

Klik hier voor meer!

Levensduur van een fietsband

Toevoeging 16 juni 2011:
De dag voor de fietselfstedentocht (13 juni) heb ik de achterband vervangen. Deze Continental 4000s is 3500 kilometers meegegaan. De slijtindicatoren waren nog niet helemaal weggesleten. Ik heb hem voor noodgevallen in de schuur gelegd.

Also on this blog:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...