Mijn website is verhuisd!
(hier blog ik nog wel zo nu en dan over fietsen, wandelen, etc.)
-----
I moved my website!


Horken in het verkeer
Onze ploeg onderuit bij Workum

Af en toe vraag ik me echt af wat iemand beweegt. Sommige lui zitten kennelijk zó slecht in hun vel, dat ze zich helemaal níets meer aantrekken van regels en goed fatsoen. Gisteren hebben we tijdens het fietsen met een ongeveer twintig man sterke groep van RTC Rally twee incidenten meegemaakt die dat illustreren.

Vrij snel nadat we op pad waren, kwam ons op een landweggetje een auto achterop waarvan de bestuurder kennelijk vond dat we niet snel genoeg aan de kant gingen. Geïrriteerd claxonnerend kwam hij onze groep voorbijgesjeesd met zijn middelvinger in de lucht. Een aantal van ons kon nog maar net een aanrijding voorkomen.

In Workum ging het mis. Iemand kwam ons in een auto op de Trekwei achterop en zette een inhaalactie in. In tegenovergestelde richting kwam een auto die hij/zij niet had gezien. Hij/zij had op zijn minst een verkeerde inschatting gemaakt over de haalbaarheid van deze haastklus. Ook deze automobilist zette de actie al toeterend door. Toen een frontale botsing met de tegenligger onafwendbaar leek, gooide de bestuurder zijn stuur naar rechts en nam in die manoeuvre een aantal mensen van onze groep mee! Er eindigde er een in de berm en een op straat. Schade aan fietsen en mensen was het gevolg.
Toen kreeg ik even een flashback naar mijn eigen valpartij, nu bijna een jaar terug. Ook gisteren ging de veroorzaker van het ongeluk op de vlucht. De bestuurder wist niet hoe gauw hij van de plek vandaan moest komen. Iemand van de groep heeft nog geprobeerd hem in te halen, maar zelfs 'onze jongens' kunnen, als zo'n auto eenmaal buiten de bebouwde kom komt, daar uiteindelijk niet met een racefiets tegenop. Trouwens, ook de tegenliggende automobilist is er als de sodemieter vandoor gegaan. Doorrijden na een ongeval, is dat niet een misdrijf?

De politie kwam snel ter plaatse. Verklaringen werden opgenomen en namen genoteerd. Wat opviel was dat de politieman ons niet geloofde en wat schamper lachte, toen we vertelden dat we met tweeën naast elkaar fietsten. Dat doen we namelijk altijd. We snappen best dat er groepen wielrenners zijn die ergernis wekken met hun manier van rijden en de manier waarop ze, soms schreeuwend en tierend door een dorp heen fietsen. Maar ik durf rustig te zeggen dat wij ons, als we met RTC Rally op pad zijn, houden aan de verkeersregels en de regels van fatsoen. De meeste automobilisten houden trouwens ook best rekening met ons. Maar een aantal gedraagt zich als onverantwoordelijke horken...


In de consternatie heb ik per ongeluk, tijdens het bellen met 112 mijn tracker op pauze gezet.
In Oudemirdum heb ik 'm herstart, vandaar het wat vreemde hiaat in de route.



Also on this blog:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...