Mijn website is verhuisd!
(hier blog ik nog wel zo nu en dan over fietsen, wandelen, etc.)
-----
I moved my website!


Wielrennen en de theorie

Hoewel de ochtend grauw en grijs begon, eindigde onze 80 kilometer lange rit in een heerlijk lentezonnetje. Onderweg kwam ik tot de ontdekking dat ik mijn GPS-tracker vergeten was aan te zetten. Deze keer dus geen volledige route op dit blog, maar een deel ervan dat je kunt bekijken via een link in de Everytrail-widget in de rechterkolom.
Thuis las ik op mijn fietscomputer dat mijn gemiddelde trapfrequentie deze tocht 92 rpm was. Als ik een klein rekensommetje maak, dan blijkt dat ik vanochtend 17.500 trapbewegingen heb gemaakt. Samen met de gegevens van mijn hartslag, de verstreken rijtijd, mijn leeftijd en lichaamsgewicht komt mijn energieverbruik deze ochtend op 2454 kcal. Dat is ongeveer de dagelijkse energiebehoefte van een volwassen man. De afgelopen week kom ik op een totaalverbruik tijdens het fietsen van ongeveer 7.000 kcal. Ik hoor tijdens het typen van dit bericht, mijn maag dan ook behoorlijk tekeer gaan. Vanavond eten we groentetaart met asperges. Daar mag, vind ik, als beloning best een koel wit wijntje bij...

Tijdens het fietsen hebben we wat zitten discussieren over het nut van trainen met hoge trapfrequentie en trainen op basis van de hartslag. Ik zet hieronder, zoals beloofd een paar links naar interessante sites neer. Ik hoor graag of ze van nut zijn geweest.

Links naar:
Gezondheid/blessuresFietsafstelling Trapfrequentie Trainen met hartslagmeter Onderhoud van de racefiets

Nee, ik ben niet gaan schilderen. Dit is een ander soort doek. Voor onderhoud aan mijn fiets.
(Foto gemaakt met HTC)

Also on this blog:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...