Mijn website is verhuisd!
(hier blog ik nog wel zo nu en dan over fietsen, wandelen, etc.)
-----
I moved my website!


Mijn elfstedenkruisje met '1963-gehalte'
Verslag van mijn 1e fiets-Elfstedentocht

Hoewel ik mezelf beschouw als een Hollander om innens, ontbrak er natuurlijk nog iets belangrijks ter ondersteuning van dat gevoel. Namelijk een elfstedenkruisje. Ik kan geen meter schaatsen en vind het geen aanlokkelijk idee om die afstand van 240 kilometer te gaan kanoën of wandelen. De afgelopen paar jaar ben ik tot de ontdekking gekomen dat ik fietsen erg leuk vind. Met RTC Rally uit Sneek fiets ik wekelijks langere afstanden. Gewoon voor de lol en een goede conditie, maar ook ter voorbereiding van bijvoorbeeld de Elfmerentocht en de Elfstedentocht. Pinkstermaandag, 13 juni was het dan zover. Mijn eerste Elfstedentocht. Noem het maar mijn Friese Inburgeringexamen. Mijn 'meesterstuk' als het ware. Dat had natuurlijk al veel eerder gemoeten, zul je zeggen. Maar ja, better let as net, nou?
De Tocht De wekker gaat om 3:30 uur. Ik heb mijn spullen de avond tevoren klaargelegd, dus ik kan na een goed ontbijt snel vertrekken naar Het Schuttersveld, waar ik met een aantal toerfietsers van Rally heb afgesproken om 4:30 uur. Van daaruit vertrekken we met een man of tien naar Bolsward. We zijn ingedeeld in groep 4 en mogen daarom om 5:24 uur vertrekken. Het miezert, maar de mensenmassa maalt er niet om. De sfeer zit er goed in op de Marktstraat en dat is in de plaatsen die we in de loop van de dag nog aan zullen doen tijdens onze tocht niet anders.
Meteen in het eerste gedeelte, tussen Bolsward en Ferwert, heeft een aantal van ons een lekke band. Dat kost wel wat tijd, maar eigenlijk is dat ook de enige pech die we onderweg hebben. Tot aan Dokkum gaat het lekker want we hebben de zuidenwind scheef in de rug. Op de terugweg naar zuidwest Fryslân wordt dat natuurlijk anders. Er staat een behoorlijke wind van 4 Bft. En deze Kaalsdorpervlakte staat niet bepaald bekend om zijn beschutte landschap. Maar goed, het kopwerk moet ook worden gedaan en we bereiken rond een uur of twaalf Sneek. We draaien vanuit de Muntstraat de Marktstraat op. Mijn vrouw en bloedjes van kinderen staan met op karton geschreven aanmoedigingen langs de kant “hup papa hup” te roepen. Ik rijd recht in hun vizier! Maar ik zie hén niet…Oeps.

Klik hier voor mijn nieuwe site: www.gertjanhermus.nl







In Sneek hebben we een uur rust en het gezin wordt tijdelijk herenigd. Ik voel me prima en stap opgewarmd en droog weer op mijn fiets. Als we amper onderweg zijn begint het te motregenen en ik geloof dat het vanaf dat moment niet meer echt droog is geweest. Ik moet eerlijk zeggen; ik vind het stuk van Sloten naar Stavoren door de combinatie van de harde wind en de regen een hele dobber. Bij Mirns was het druk met kitesurfers die, in tegenstelling tot wij, blij waren met uitschieters van windkracht zeven tot acht!
– En nu kan ik wel zeggen dat het heel érg was om in dat vreselijke  weer te ‘moeten’ fietsen. En dat het vervélend is dat het op zondag en dinsdag wél mooi weer was en op pinkstermaandag níet. Maar dat is maar gedeeltelijk waar. Het slechte weer maakt het verhaal van mijn Eerste Tocht er een stuk smeuïger op. Het is toch mooi dat je later aan je kinderen kan vertellen dat jij er bij was in 2011?  Dat, toen jíj De Tocht reed “het hondenweer” was? Dat je eigenlijk de Reinier Paping van de familie bent, omdat de fiets-Elfstedentocht 2011 een groot 1963-gehalte had? Maar misschien overdrijf ik nu ook wel een beetje... –

Vanaf Stavoren gaat het crescendo (zie specificaties in het routekaartje). Het regent steeds harder, maar we hebben weer voor de wind. De binnenkomst in Bolsward is prachtig. Er staan ondanks het slechte weer heel veel enthousiaste mensen langs de route. In de tent haal ik om ongeveer kwart over vier mijn laatste stempel en ik ontvang mijn felbegeerde Alvestêdekrúske.

De 15 kilometers van Bolsward naar Sneek die dan nog volgen, zijn eigenlijk het vervelendst van de hele dag. Ik ben nat, koud en stijf geworden en ik wil alleen nog maar op iets zitten wat niet beweegt. Als ik thuis kom staat er een bos bloemen voor me klaar en mijn zoontje heeft een grote beker van lego voor me gebouwd.

The day after
Na een goede nacht slapen word ik wakker van de honger. Logisch; na 270 kilometer waarin ik volgens mijn fietscomputer 6200 calorieën vertrapt heb. Ik ben wel wat stijf en ik heb een zere knie door overbelasting, maar verder gaat het goed. De klachten zijn vast over voor woensdagavond. En dat moet ook, want dan gaan we weer op pad. Kilometers maken. Voor over twee weken. Want dan fietsen we een rondje om het IJsselmeer van, ik geloof 230 kilometer.

Voor de volledigheid wil ik nog even dank zeggen tegen:
De familie Douwes in Blije voor de goede ontvangst en de koffie met appelgebak.
@Joris_Hagting van Daaldersplaats voor de droge plek tussen de middag.
De 750 vrijwilligers die deze Alvestêdetocht perfect hebben georganiseerd.

Klik hier voor meer!



Mijn elfstedenkaart (stempelkaart) en mijn elfstedenkruisje


Klik op de route die ik onderweg met GPS heb opgenomen voor
een interactieve kaart.
(Routekaartje Fietselfstedentocht)

Also on this blog:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...