Mijn website is verhuisd!
(hier blog ik nog wel zo nu en dan over fietsen, wandelen, etc.)
-----
I moved my website!


Fietshelm in Denemarken

Ik ben, zeker sinds mijn fietsongeluk vorig jaar, een groot voorstander voor het gebruik van een helm bij het toerfietsen. Hoewel niemand het nut van zo'n ding zal ontkennen, zie je toch zeer regelmatig wielrenners voorbijkomen zonder een helm op hun hoofd. Ik heb alle smoezen om 'm niet te dragen wel gehoord, denk ik; “Mijn haar gaat ervan in de war”, “Het is zo zweterig” of “Het ziet er toch niet uit”. Dat een goede helm je leven kan redden is voor sommige hardnekkige weigeraars kennelijk minder belangrijk dan de door hun aangevoerde redenen.

Het viel me tijdens onze vakantie in Denemarken op dat de Denen daar toch wat anders over denken. Ik dacht eerst dat Deense fietsers verplicht een helm moeten dragen, maar dat is niet waar. Het wordt wel aangeraden door de Deense regering. Men voert er een actief beleid wat dat betreft. Je ziet, zeker nu de scholen weer beginnen, overal posters hangen waarop het dragen van een helm wordt aangeraden. In Nederland is men op dit gebied een stuk minder actief. Hoewel we bekend staan als het land van de regeltjes, is wat dit betreft helemaal niets geregeld. Op de site van de rijksoverheid staat: “Als fietser bent u niet verplicht om een helm te dragen. Voor het invoeren van een helmplicht voor fietsers is in Nederland geen draagvlak.”
Ooooh... Nou, nee... Natuurlijk.... Ik snap het... als er geen draagvlak voor is....

Hieronder zie je een compilatie van foto's die ik heb gemaakt van mij kruisende (krydsende) Deense fietsers. Een verzameling van mensen in werkkleding, sportkleding, vrijetijdskleding en in pak. Maar mét een helm op. Ik zie het hier in Nederland nog niet gauw gebeuren. En ik moet eerlijk zeggen; als ik bijvoorbeeld naar mijn werk fiets, dan draag ik ook geen helm hoor.
Ik heb tijdens onze vakantie natuurlijk zelf ook gefietst in Denemarken. Over hoe dát is vertel ik een volgende keer.

Also on this blog:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...