Mijn website is verhuisd!
(hier blog ik nog wel zo nu en dan over fietsen, wandelen, etc.)
-----
I moved my website!


Wielrennen: Knieënleed en gedwongen herfststop
Veroorzaakt door triggerpoints in bovenbenen

Vandaag schrijf ik na zes weken weer 's een blogbericht over fietsen. Of beter gezegd; over niet fietsen. De sensor van mijn fietscomputer heeft de wielmagneet op de spaak in mijn voorwiel niet erg vaak voorbij zien komen de laatste tijd (zie foto). Er zijn sinds die tijd dan ook maar weinig kilometers gemeten, zeg maar.

Ik heb al een poosje last van pijnlijke knieën als ik langere afstanden fiets. De laatste toertocht die ik reed met de mannen van RTC Rally dateert al weer van 17 september. Dat was een afstand van zo'n 140 kilometers in de omgeving van Donkerbroek. Het laatste stuk, terug naar Sneek, kon ik mijn pedalen bijna niet meer rond krijgen van de pijn. En ook de dagen daarna was elke belasting van mijn knieën – zoals traplopen of het indrukken van de koppeling van de auto – teveel.

Elfstedentocht
De eerste tekenen van deze blessure ervoer ik in de weken rond de fietselfstedentocht en de alve marrentocht. In die periode heb ik veel kilometers gemaakt. Maar toen het normale ritme van de trainingen en de toertochten weer terug kwam, verdwenen de knieklachten ook weer. Tot ik ergens in augustus merkte dat bij elke tocht die ik reed, mijn knieën gevoeliger werden. Tijdens een tocht gaan de voorkant van mijn knieën pijn doen en dat wordt tijdens zo'n rit steeds erger. Het voelt sterk branderig aan. En het belasten ervan is dan een vervelende ervaring. Maar na een paar dagen rust zijn de klachten ook weer voor een groot gedeelte weg.

17 september was de druppel. Ik ben toen op internet gaan zoeken naar de oorzaak van dit soort problemen. En toen ik in de club vertelde wat er aan de hand was, merkte ik dat er meer mensen zijn met dit soort ervaringen. Alles wijst op dat moment in dezelfde richting: overbelasting.

Rust
Ik heb nu twee maanden rust genomen. En dat is best lastig. Want we hebben al een hoop mooie rustige nazomer- en herfstdagen gehad met perfect fietsweer. Een hard gelag dus. Maar ik heb ook gelezen dat, als je deze klachten niet serieus neemt, ze chronisch kunnen worden. En dan kun je je fiets wel aan de wilgen hangen.

(Ik heb geen wilgen. Wel een perenboom en een appelboom die nodig gesnoeid moeten worden. Weet iemand hoe dat moet? Maar dit terzijde...)

Stand van zaken
Als ik 25 kilometer fiets in een klein verzet en in een rustig tempo, dat gaat dat probleemloos. Maar dat is natuurlijk geen fietsen. Als ik de 25 kilometer overschrijd en een wat hoger tempo aanhoud, dan voel ik de klachten steeds weer opkomen.
Genoeg ge-thuisdokterd dus, dit vraagt om professionele hulp. Ik ben op internet gaan zoeken naar een fysiotherapeut en kreeg bij de bovenste resultaten in Google, TopFysio Sneek gepresenteerd. Ik zag dat de fysiotherapeuten die hier werken, zelf veel ervaring hebben met (top)sport en heb daarom besloten om bij hen een afspraak te maken.

Fysiotherapeut
Vandaag had ik dan de eerste afspraak. En de uitkomst vind ik wel verrassend. Het blijkt dat de klachten aan mijn knieën worden veroorzaakt door niet lekker meewerkende aanhechtingen van de voorste bovenbeenspieren. Ik heb van deze spieren tijdens het fietsen geen last, maar ik ben vanmiddag een poosje flink gemasseerd op de aanhechting ervan en kon goed voelen dat daar iets mee aan de hand is.

Er is voor de komende weken een plan van aanpak gemaakt. Masseren en oefeningen doen aan de apparaten. Ik ben benieuwd wat het op gaat leveren. Ik mag in ieder geval wel fietsen. Rustig aan, niks forceren en niet door de pijngrens heen. Wordt vervolgd!


Also on this blog:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...