Mijn website is verhuisd!
(hier blog ik nog wel zo nu en dan over fietsen, wandelen, etc.)
-----
I moved my website!


Knieklachten bij wielrennen
Fysiotherapeut denkt aan apexitis of retro patellaire chondropathie

Een aantal mensen vraagt me regelmatig hoe het er nu mee staat; met die knieën. Nou het staan gaat wel, serieus fietsen zal (nog even?) moeten wachten. Een update:

Afgelopen vrijdag heb ik een andere fysiotherapeut geconsulteerd. Ik ben al sinds september aan het kwakkelen met mijn knieën. Zoals de trouwe lezer van mijn blog zal weten, doe ik aan toerfietsen (wielrennen). Ik fiets solo, maar ook bij RTC Rally in Sneek. Tijdens de langere fietsritten (ongeveer 150 km.) kreeg ik steeds vaker en steeds meer last van pijn op en onder mijn knieschijven (zie de rode vlekken op onderstaande foto). Ik heb in dit en dit blogbericht uitgebreid geschreven over hoe mijn vorige fysiotherapeut door middel van massage en dry needling heeft geprobeerd om de spanning op mijn bovenbeenspieren te verminderen. Hij ging er namelijk van uit dat de klachten aan de aanhechtingspezen van de quadriceps veroorzaakt werden door triggerpoints in die bovenbenen. De klachten verdwenen echter niet en we hebben in overleg besloten dat hij zijn behandeling zou stoppen en dat ik om zou zien naar een alternatief.

Ik ben inmiddels onder handen genomen door de fysiotherapeut/osteopaat. Na twee behandelingen lijkt het erop dat een een voorlopige diagnose kan worden gesteld. Waarschijnlijk heb ik last van (wellicht een combinatie van) apexitis of retro patellaire chondropathie.

De komende tijd gaan we kijken of de behandeling (aan één been, met het andere been als controlebeen) aanslaat. In de tussentijd moet ik rekoefeningen doen voor mijn quadriceps. Krachttraining moet ik nog even laten. Fietsen mag wel, maar erg gedoceerd en op een heel licht verzetje.

Ik ben verder nog van plan om een podotherapeut te raadplegen om de stand van voeten en heupen te bekijken en een eventuele verkeerde stand te laten corrigeren met zooltjes. beenlengteverschil en een verkeerde stand van de voeten kunnen er namelijk voor zorgen dat de boel niet helemaal goed spoort over de knieschijven.

Ik hoop natuurlijk dat de behandeling snel resultaat oplevert. De lente komt er aan. Het fietsseizoen gaat volgende week van start en ik wil erg graag de weg weer op. Wordt vervolgt!

Klik hier voor mijn volledige knieën-dossier.

Klik hier voor mijn nieuwe site: www.gertjanhermus.nl

Pijn in knieën bij wielrennen

Pijn knie wielrennen
Bijschrift toevoegen

Also on this blog:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...