Mijn website is verhuisd!
(hier blog ik nog wel zo nu en dan over fietsen, wandelen, etc.)
-----
I moved my website!


Vandaag heb ik geschaatst!
Sportieve carrièremove na midlife-ijsis

Vanochtend heb ik een sportieve carrièremove gemaakt. Ik heb een paar schaatsen gekocht! Om halftien plaatselijke tijd stapte ik bij de lokale schaatsenboer naar binnen en heb mezelf een paar maat-44's aan laten meten. In die maat was trouwens niet veel meer te krijgen. Niet verwonderlijk na de afgelopen vorstperiode.

Maar goed; kopen is één, doen is wat anders. Ik had voor vanochtend meer dan dertig jaar niet op de schaatsen gestaan. En daarvoor mocht het ook al niet veel naam hebben. In mijn pubertijd heb ik op gracieuze en sierlijke wijze op mijn ijshockey-schaatsen het vijvertje achter ons huis onveilig gemaakt. Maar dát – zo hebben ze me altijd onder de neus gewreven – is geen schaatsen!

Ik vind dat ik het op basis van mijn vermeende Hollander-om-innens-status wel aan mezelf verplicht ben om de Friese wateren een keer, al is het maar met vallen en opstaan, te hebben beschaatst. En ik zeg het er maar eerlijk bij: Het feit dat mijn zoontje van zeven me vanaf het ijs vol onbegrip stond aan te kijken en me vroeg: “Pap, waarom schaats jíj eigenlijk niet”, heeft ook wel erg bijgedragen aan de totstandkoming van deze midlife-ijs-is!

Om halfelf zit ik samen met L aan de waterkant in onze buurt, aan de zuidkant van Sneek. Ik heb mijn nieuwe schaatsen ondergebonden en ik laat al een week lang mijn baard staan voor een noest uiterlijk. Ik ben er dus helemaal klaar voor. Vanaf deze oever kun je prachtige lange tochten maken. Naar het Sneekermeer. Of de andere kant op, via Sneek naar de zuidwesthoek van Fryslân, waar je het grootste gedeelte van de 11 steden kunt aandoen...

Ik heb, heen en terug over die sloot, zeggen en schrijven 1000 meters geschaatst. Nou ja, geschaatst. Als je de definitie van Wikipedia hanteert (voortbewegen op dunne, rechte ijzers), dan zou je kunnen zeggen dat ik geschaatst heb ja. Maar laten we zeggen dat ik nog wat aan mijn techniek moet werken. Verder was het wel prettig dat er bijna geen mens op het ijs was vanochtend. Zo had ík de ruimte en zo hadden anderen geen last van mij. Nu snap ik ook wel dat Keulen en Parijs niet op een dag zijn gebouwd, maar ik had op beter gehoopt. Mijn bewegingen hadden meer van evenwichtsloze rek- en strekoefeningen, dan van een aerodynamische, gecoördineerde symbiose van mens en ijs....

Wie ben ik om over de techniek van het schaatsenrijden te praten? Maar ik had tijdens het schaatsen het idee dat iets niet helemaal klopte. Ik had tijdens mijn 'tocht' steeds het gevoel dat ik weg gleed over het ijs. Ik had net nieuwe schaatsen, dus daar kon het niet aan liggen. Dacht ik. Totdat ik mijn ijzers aan onze buurtslijper liet zijn. Mijn buurman Hoogland, die veertig jaar een winkel in Oppenhuizen heeft gehad, waar hij ook schaatsen verkocht en sleep, zag meteen het euvel. “Die dingen zijn zo bot als wat. Die winkels willen alleen maar verkopen. Bij ons ging vroeger geen schaats de winkel uit, voordat ik hem had geslepen.” In zijn schuur heeft Hoogland zijn slijpgereedschap klaar staan. “Ik vind dat gewoon leuk om te doen. Het is mooi als je iemand kunt helpen en je blijft een beetje onder de mensen.”

Zometeen zijn de kinderen vrij van school. We gaan samen het ijs op. Ik zie wel hoe het gaat met mijn geslepen ijzers. Ik wil eigenlijk nog op mijn schaatsen op de foto onder de Waterpoort. Maar dan is het misschien beter dat ik daar in de buurt ook op het ijs stap ;-)

Klik hier voor mijn nieuwe site: www.gertjanhermus.nl




1 van m'n schaatsen.

Ben net terug van mijn tweede omloop. [Duh...] Het ging al een stuk beter. Ik kon merken dat de schaatsen geslepen waren. Af en toe kreeg ik het gevoel te pakken. Maar ik denk dat je er dan weer teveel bij na gaat denken. En dan gaat het weer mis. Ik blijf de komende dagen oefenen. En als ik de smaak te pakken krijg, dan ga ik misschien nog wel 's een paar lessen nemen in Thialf!
Ik heb onder het rijden (ja-ja), nog even een filmpje gemaakt van mijn escapades (zie onder). Ik zal L vragen of ze morgen een foto wil maken voor het nageslacht!




Also on this blog:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...