Mijn website is verhuisd!
(hier blog ik nog wel zo nu en dan over fietsen, wandelen, etc.)
-----
I moved my website!


Zandsculpturen in Sneek (3)
Een tipje van de sluier...

Van 1 juli tot 30 september vindt in Sneek het Zandsculpturen Festival plaats. Ik loop een tijdje achter de schermen mee om de organisatie en totstandkoming vast te leggen.

Vandaag eindelijk een tipje van de sluier. Ik ben vanmiddag op het festivalterrein geweest. En ik kan je vertellen; het wordt geweldig. Een aantal sculpturen is klaar en aan andere wordt nog hard gewerkt. Het is prachtig om te zien hoe de deelnemers aan het Nationaal Kampioenschap Zandsculpturen, geconcentreerd werken aan hun kunstwerk. Ik heb de organisatie beloofd dat ik de vorderingen stukje bij beetje zal tonen. Dat ik voorlopig alleen maar details publiceer. Want wat er te zien is moet natuurlijk wel een verrassing blijven, voor de duizenden bezoekers die het voormalige Flexaterrein zullen bezoeken de komende maanden.

Wat mij persoonlijk is bijgebleven van de afgelopen dagen is de enorme professionaliteit waarmee het organisatieteam en de sculptors werken. Dit zijn niet zomaar mensen die dit er als leuke hobby maar even bijdoen. Dit zijn professionals. Full time kunstenaars die de hele wereld over reizen om hun werk te tonen. Dat betekent dat ze regelmatig lang van huis zijn. En ik heb met eigen ogen gezien dat het hard werken is. Vaak in erg ongemakkelijke houdingen en in weer en wind. Want er is een strakke planning. Er moet namelijk een deadline worden gehaald.

Een van de meest gestelde vragen van het publiek is of die sculpturen tegen regen en wind kunnen. Want zand lijkt erg kwetsbaar voor de elementen. Van een van de deelnemers hoorde ik, dat de sculpturen nog het meeste te lijden hebben van de grillen van de bezoekers. Van mensen die met paraplupunten in het zand steken om te ervaren hoe hard het is. Van mensen die de kunstwerken vernielen door er met hun vingers in te prikken of zelfs door er overheen te lopen... Ik hoop dat ik met mijn blogberichten van de afgelopen dagen een bijdrage heb geleverd aan het besef dat we hier te maken hebben met kunst. En ik vind dat je daar respect voor moet hebben.

In een volgend bericht zal ik foto's plaatsen van de totale sculpturen. Maar ik zou zeggen; ga vanaf 1 juli vooral zelf kijken. Het is zeer de moeite waard!

Klik hier voor alle berichten over de zandsculpturen op mijn blog.



Zandsculpturen in Sneek. Het Nationaal kampioenschap zandsculpturen in voorbereiding.
Een klein overzicht van de zandsculpturen in Sneek.



Zandsculpturen in Sneek. Het Nationaal kampioenschap zandsculpturen in voorbereiding.
De in Joure woonachtige Lip Ferwerda werkt aan de Waterpoort van Sneek.



Zandsculpturen in Sneek. Het Nationaal kampioenschap zandsculpturen in voorbereiding.
Lars Borst



Zandsculpturen in Sneek. Het Nationaal kampioenschap zandsculpturen in voorbereiding.
Michela Ciappini (Italië)


Zandsculpturen in Sneek. Het Nationaal kampioenschap zandsculpturen in voorbereiding.
Zandsculpturen in Sneek. Het Nationaal kampioenschap zandsculpturen in voorbereiding.
Zandsculpturen in Sneek. Het Nationaal kampioenschap zandsculpturen in voorbereiding.


Also on this blog:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...